De tweede week aan boord !!! - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van wessel brinkman - WaarBenJij.nu De tweede week aan boord !!! - Reisverslag uit San Juan, Puerto Rico van wessel brinkman - WaarBenJij.nu

De tweede week aan boord !!!

Door: WesselBrinkman01

Blijf op de hoogte en volg wessel

27 Maart 2012 | Puerto Rico, San Juan

Hallo allemaal, Inmiddels ben ik alweer meer dan een week aan boord.
Het is echt een leuk schip, ik heb mijn NEOP Card af, en heb mijn I95 opgehaald.
Ik heb het erg naar mijn zin aan boord, het werken in de machine kamer gaat goed, iedere dag komt er weer meer kennis opborrelen.
De familarisatie opdrachten zijn voor zover als mogelijk al afgetekend, dus dat is mooi.
De eerste 7 daagse Caribbean cruise zit er op, en inmiddels zijn we begonnen aan de tweede.
Nadat we uit Grand Turk zijn vertrokken hebben we koers gezet naar San Juan Puerto Rico, als ik de verhalen zo gehoord heb is dit een van de leukste havens, mede omdat dit een late night sail is.
In de ochtend heb ik samen met de wtk’s Danny en Andrei verder gegaan met het onderhoud aan het sewage systeem, dit doe ik van 08:00 uur tot 10:00, meestal loopt het wel wat uit.
Van 12:00 uur tot 18:00 uur doen we de wacht, meestal doen we dan het vertrek, op de dag van San Juan de aankomst.
Nadat we zijn aangekomen, heb ik mijn I95 opgehaald, daarna verder gegaan met de wacht.
S’avonds ben ik met Danny en mijn hutgenoot Bram, ook een cadet, de wal op gegaan, we hebben wat gedronken in een barretje met gratis internet, altijd handig.
Om een uur of 10 waren we weer terug aan boord en hebben we nog wat gedronken in de OB ( Officers Bar )
De volgende dag waren we in St Thomas, hier lagen we naast de Allure of the Seas, samen met de Oasis of the Seas de grootste passagiersschepen ter wereld.
Ik hen net zoals in de vorige havens, tijdens de lunchpauze even wat foto’s gemaakt, verder heb ik natuurlijk de hele middag weer wacht gelopen.
Ook hadden we een abandon ship drill, ik ben ingedeeld in vlot 9, stuurboord voorop, er stond weliswaar geen abandon ship drill gepland voor dit vlot, maar omdat ik nieuw aan boord ben had ik nu gelijk m’n eerste oefening.
Na het vertrek heb ik rustig wat gegeten, en ben gaan slapen, de volgende dag is weer een zeedag.
De zeedag van St Thomas naar Half Moon Cay verliep rustig, de wacht in de machine kamer, verliep ook relatief rustig, we hebben twee keer een motor gewisseld, een keer vanwege het hevige schudden van motor 1, en een keer vanwege brandstof lekkages op motor 4.
Motor 1 was verder niks bijzonders en werd op stand-by gezet na overgenomen te zijn door motor 3, motor 4 werd geïsoleerd en de brandstof lekkages werden gerepareerd.
De eurodam maakt gebruik van 4 V12 motoren en 2 8 cilinder lijnmotoren, deze bevinden zich in twee van elkaar gescheiden machine kamers ( fwd en aft )
In de fwd engine room zoals we die noemen staan motor 4,5 en 6 ( 4 en 6 een V12, en 5 een 8 cilinder ), in de aft engine room staan motor 1,2 en 3 ( 1 en 3 een V12, en 2 een 8 cilinder )
In totaal leveren deze motoren zo’n 86000 pk, de motoren leveren elektriciteit aan de azipods ( voortstuwing ) en de stroomvoorziening van het schip.
De Eurodam beschikt over 2 azipods, een aan bakboord en een aan stuurboord.
De azipods hebben een vermogen van zo’n 23600 pk elk.
Zoals ik al zij leek de wacht relatief rustig te verlopen, totdat er ineens een telefoontje van de brug kwam, alle beschikbare motoren moesten bijgezet worden, een noodsituatie.
Een van de passagiers moest zo snel mogelijk van boord af om naar het ziekenhuis gebracht te worden.
De dichtstbijzijnde haven was Grand Turk de eerste haven van de cruise, hier zijn we twee uur geleden voorbij gevaren.
Alle beschikbare motoren werden bijgezet ( alles behalve motor 4 ) en het schip is 180º gedraaid.
We waren weer onderweg naar Grand Turk met een snelheid van zo’n 22,5 knopen, op dit moment was het gemis van een V12 dus wel een nadeel, maar het was niet anders.
Na zo’n anderhalf uur zijn we aangekomen in Grand Turk, hier stonden alle hulpdiensten al klaar, het schip werd langs de kade gebracht en op haar plaats gehouden met de azipods en boegschroeven, er werd geen gebruik gemaakt van trossen.
Na een half uur waren we weer onderweg naar Half Moon Cay Bahamas, ook nu weer op volle snelheid, we moesten nu 4 uur goed zien te maken.
We wisten al dat dit niet ging lukken, we zijn dan ook twee uur te laat aangekomen.
Dit was toch wel jammer, Andrei, Danny en ik waren van plan het onderhoud s’ochtends een keer te laten voor wat het was om lekker even de wal op te gaan.
Omdat we nu maar 2 uurtjes hadden voordat de wacht begint hebben we het laten lopen, we hopen dat we volgende week kunnen.
We hebben wel een gezellige avond gehad in de bar, de avond voor Ft Lauderdale is een van de drukste avonden, ook ging er een 4e wtk naar huis, dus er was een afscheidsborrel.
De volgende dag lagen we in Ft Lauderdale, turnarround day…
Dit is altijd een drukke dag, bemanning die wordt gewisseld, passagiers die worden gewisseld, bevoorrading, bunkeren, afval lossen en ga zo maar door.
Ook is er een cadet bijgekomen George, dit is nu mij hutgenoot, omdat er een hut vrij gekomen is heeft Bram nu zijn eigen hut, het langste aan boord dus de meeste rechten, dat gaat al honderden jaren zo in de zeevaart.
Ook met George kan ik het goed vinden, hij is ook een Nederlandse maroff cadet.
Tijdens het vertrek uit Ft Lauderdale heb ik buiten wat foto’s gemaakt, ik stond op dek 10 voorop in een witte overal, ben benieuwd of er nog mensen zijn die me gezien hebben op de webcam.
Inmiddels hebben we weer een zeedag achter de rug en Grand Turk achter ons gelaten, we hebben weer koers gezet naar San Juan.
Vandaag hebben we in Grand Turk een fire drill gehad, dit hebben we iedere week, er wordt een brand gesimuleerd ergens in het schip, 4 fire teams maken zich klaar.
Twee deck teams en twee engine teams, ook het medical team en iedereen eromheen komt in actie, maar dat leg ik nog wel een keer uit.
Inmiddels begin ik aardig in het ritme te komen, en heb het idee dat ik alweer een tijdje aan boord ben, het is nog maar anderhalve week.
Ik werk zoals gezegd van 08:00 tot 10/11:00 en van 12:00 tot 18:00, natuurlijk ben ik nog steeds bezig met het uitpluizen van alle systemen aan boord, al is het wel zo dat ik nog veel weet van de Rotterdam.
Ik krijg ook steeds meer verantwoordelijkheden, het klaarmaken van de machine kamer voor vertrek doe ik samen met Danny.
Het starten van de motoren, boegschroeven, auxiliary’s, en azipods doe ik, samen met alles wat daarbij komt kijken.
Ook heb ik vandaag eventjes helemaal alleen op wacht in de controle kamer gezeten, er waren wel nog andere wtk’s aanwezig, maar die waren met administratie bezig en met het oplossen van een computerstoring.
Dat geeft toch wel een gaaf gevoel….
Inmiddels zijn wij onderweg naar San Juan, over een paar uur komen we hier aan, ik laat snel weer wat horen.

Groeten aan iedereen, hoi hoi !!!

  • 27 Maart 2012 - 19:47

    Adrie:

    Hoi Wessel, goed te horen dat je je al weer thuis voelt! Je maakt al weer heel wat mee zo de afgelopen 1,5 week! Hier bij ons is het stilte voor de storm, alle voorbereidingen voor de verbouwing zijn gereed, we kregen van de week de planning binnen. We gaan komende week er een paar daagjes tussen uit en dan na Pasen wordt het spullen inpakken, beneden verdieping leeg ruimen en dan kan er begonnen worden met sloop! En daarna gelukkig weer met opbouwen!
    Veel plezier de komende dagen en leuk dat je ons zo af en toe met een verslag bestookt. We hopen dat je dat volhoudt.
    Groetjes, van de Beijleveltjes

  • 04 April 2012 - 16:34

    Papa:

    hey vriend
    alweer een drie weken onderweg, wat gaat de tijd toch snel. Wij zitten inmiddels alweer zonder de zon en weer regen en misschien wat nachtvorst.
    maar goed die elfstedentocht zal het wel niet worden.
    hier gaat alles zijn gangetje, joep is weer een ochendje weg geweest, zat lekker verstopt op de tweede etage. maar goed weer gevonden en weer thuis.
    wij gaan op voor de pasen en hopen je komende zaterdag eens echt te kunnen zien, wel twee keer een vent in een witte overall gezien en twee keer ben jij dat waarschijnlijk ook geweest, maar wij niet goed gekeken want we zochten je elders.
    binnenkort gaan we hier kamers wisselen en de boel afmaken... je zal het wel zien. je weet misschien al dat er 2 FI races twee verschillende winnaars heeft opgeleverd, maar ook 2 x geen Vettel, kan rotter, .....
    wat else... geen groot nieuws in Nederland, behalve dan dat ik nu iets anders eet (om de andere week) en dat heeft inmiddels 10 echte kilo.s winst opgeleverd.
    nou jongen ga nu eten, nou ja dit is een lijn week dus veel te eten valt er niet, maar goed...tot snel het ga je waanzinnig goed en voorzichtig en veel plezier ...Pa. Oh die shit auto is nog steeds niet klaar. hoi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Puerto Rico, San Juan

wessel

mijn locatie is nu seattle (usa) en de golf van Alaska. Wij zijn nu op de stille oceaan en bezoeken eilandgroepen (hawaii ed)

Actief sinds 06 Juni 2010
Verslag gelezen: 1959
Totaal aantal bezoekers 20531

Voorgaande reizen:

13 April 2013 - 24 Augustus 2013

Number One, 4th Officer ms Veendam

16 Maart 2012 - 17 Augustus 2012

Stage aan boord van de Eurodam

23 Juli 2010 - 04 Februari 2011

Stage aan boord van de Rotterdam

Landen bezocht: