Turnarround day en op naar Zuid Amerika !!! - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van wessel brinkman - WaarBenJij.nu Turnarround day en op naar Zuid Amerika !!! - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van wessel brinkman - WaarBenJij.nu

Turnarround day en op naar Zuid Amerika !!!

Door: WesselBrinkman01

Blijf op de hoogte en volg wessel

02 November 2010 | Verenigde Staten, San Diego

Hallo allemaal, weer een bericht.

De eerste Hawaii and South Pacific cruise zit erop, hij was helemaal geweldig.
23 Oktober, de turnarround day voor de Rotterdam, het is het einde van een cruise en het begin van een volgende, dit zal de South America cruise zijn van 31 dagen.
Aankomst San Diego is rond zo’n zeven uur s’ochtends, stand-by op de stations ( forward en aft mooring deck, gangway en indien nodig tenders en tender platform ), in dit geval alleen het forward en aft mooring deck samen met de gangway.
Ik was stand-by op het forward mooring deck, samen met de officier maak je de trossen klaar en zorg je dat de trossen op de juiste manier afgegeven worden aan de wal, gaaf om te doen dus.
Na het aanmeren ben ik gaan eten en naar de brug gegaan.
Vlak nadat wij aangekomen zijn, kwam ook de Oosterdam binnen lopen, ook kwamen er een aantal bemanningsleden aan boord, waar ik in het begin van mijn stage mee gevaren heb, leuk om die mensen weer te zien.
Dit was tevens ook voorlopig de laatste dag op de brug, de komende zes weken wordt het weer de machine kamer.
De zeedag na San Diego ben ik weer naar beneden gegaan, de laatste dag boven hoefde ik niet veel te doen.
Het was mogelijk om de Oosterdam te bezoeken, samen met een andere cadet heb ik dan ook gedaan, het was interessant en leuk om dit te zien, omdat het toch een compleet ander schip is, met name een stuk ruimer en moderner ingericht.
Na het bezoek aan de Oosterdam heb ik geholpen met de andere cadetten aan de abandon ship drill voor de passagiers.
De volgende dag weer machine kamer……
De volgende morgen weer in de controle kamer, ik heb weer dezelfde mentor als aan het begin van mijn stage, en daar was ik wel blij mee, het was toch weer even wennen na zes weken brug, het leuke was wel weer, dat ik nu meer kon samen werken met twee andere cadetten waar ik heel veel mee om ging, zij doen alleen machine kamer, we worden met z’n drieën, de drie musketiers genoemd.
Ik was ingedeeld in een dagdienst van 8-11 dagwerk en van 12:30 tot 18:30 wachtlopen, het is een interessante wacht waarbij je vaak het vertrek kan doen, het enige nadeel is wel dat je wat minder de wal op kan, dat heb ik deze cruise dus ook een stuk minder gedaan dan vorige cruise, meestal bleef het bij wat foto’s maken vanaf het schip.
Toch is het een leuke cruise en zijn er een aantal havens waar ik de wal op geweest ben.
De eerste haven was in Mexico, Puerto Vallarta, hier vertrokken we om negen uur s’avonds, om half zeven was ik klaar met mijn wacht, dat was dus snel even eten en de wal op met een aantal engineers, met name de twee waar ik mee op wacht zit.
We hebben wat gegeten en gedronken in een klein barretje aan de haven, we hebben daar tot iets voor negen uur gezellig gezeten, zijn toen terug gegaan naar het schip.
Eenmaal weer aan boord zijn we naar de bar gegaan en hebben daar nog een tijdje gezeten, een dag van hard werken met een heel gezellig einde.
Na Puerto Vallarta volgde twee zeedagen, Guatemala en Nicaragua, hier was het niet mogelijk om de wal op te gaan vanwege de werktijden, maar hierna was het nog een zeedag voordat we een overnight hadden op de ankerplaats van het Panama Kanaal.
Op de zeedag voor Panama was er een Haloween party in de bar, iedereen ging in de meest vreemde kostuums.
Samen met de andere twee cadetten en een 4e WTK hadden we oude kleding uit een trunk store gepakt van bemanningsleden die hier niet meer varen, het is een beetje een vergeten ruimte.
Verder hadden we nog wat snorren en baarden getekend met een marker, en zijn we naar het feest gegaan.
Het was de hele avond/nacht feesten, later op de avond ben ik nog in die kleding naar de brug gegaan om even gedag te zeggen tegen de mensen die niet konden komen, sommige kwamen niet meer bij heb ik later gehoord.
Het was een leuk feest, de volgende ochtend was het wel weer wat moeilijker om aan het werk te gaan.
Tijden de koffie pauze de volgende ochtend, ben ik naar buiten gegaan en zag ik dat we aangekomen waren op de ankerplaats bij panama, ongelooflijk al die schepen die liggen te wachten voor het kanaal.
Wij zouden hier de volgende dag pas om vier uur s’middags weer weggaan, die avond na mijn wacht ben ik samen met een aantal cadetten de wal op gegaan.
De tenders van het schip legden aan in een jachthaven op een schiereiland buiten Panama City, ongeveer een half uur met de taxi.
We hadden niet veel zin om helemaal naar de stad te gaan, en eigenlijk werd ons dat ook afgeraden omdat het s’avonds niet zo veilig is.
We hebben een beetje rondgekeken op het schiereiland, en wat gedronken bij wat barretjes.
De verlichting van de schepen in het kanaal en het kanaal zelf waren goed te zien, jammer genoeg heb ik niet de mogelijkheid gehad om meer van het kanaal te zien.
Later op de avond zijn we geëindigd bij een klein barretje aan de jachthaven vlakbij de tenders.
Er werd nog maar gevaren met een tender, zo ongeveer ieder half uur kon je opstappen.
We dronken nog wat en zagen de tender aankomen, de 2e stuurman waar ik altijd mee op wacht gezeten heb op de brug, bestuurde de tender.
Hij kwam nog even kijken wie er allemaal in de bar zat en ging uiteindelijk weer terug naar de tender, wij hadden zo het idee dat we deze tender nog voorbij zouden laten gaan en de volgende zouden nemen.
Een paar minuten nadat we dat afgesproken hadden kwam er een hele groep bemanningsleden terug, zij liepen richting de tender, iedereen was nog een in een feeststemming.
We keken elkaar aan, en besloten ook maar met deze tender mee te gaan, eenmaal aan boord, was het een groot feest, de hele tender zat vol met bemanningsleden, van matrozen en wipers tot de chief engineer.
Er werd muziek gespeeld op meegenomen instrumenten, en er werd gezongen, terug varen naar het schip duurde zo’n 20 min.
Het was echt een geweldige ervaring, iedereen feesten en zingen, in totaal zo’n 80 man, in een tender van 12 meter.
Eenmaal aangekomen bij het schip stonden de passagiers op het promenade deck al naar beneden te kijken, vol verbazing, waarschijnlijk is er nog nooit zoveel geluid uit een tender gekomen, ook de mensen bij de gangway, wisten niet wat hun overkwam.
Eenmaal weer aanboord was het eigenlijk gelijk door naar de bar, de crew mess en uiteindelijk de rookruimte, hier is het feest nog uren doorgegaan.
De volgende dag werd er nog gesproken over de tendervaart vanuit Panama.


Ik vervolg mijn reis weer verder naar het zuiden, laat snel weer wat horen, en de groeten aan iedereen !!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

wessel

mijn locatie is nu seattle (usa) en de golf van Alaska. Wij zijn nu op de stille oceaan en bezoeken eilandgroepen (hawaii ed)

Actief sinds 06 Juni 2010
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 20558

Voorgaande reizen:

13 April 2013 - 24 Augustus 2013

Number One, 4th Officer ms Veendam

16 Maart 2012 - 17 Augustus 2012

Stage aan boord van de Eurodam

23 Juli 2010 - 04 Februari 2011

Stage aan boord van de Rotterdam

Landen bezocht: