Na Peru weer richting het noorden - Reisverslag uit Puntarenas, Costa Rica van wessel brinkman - WaarBenJij.nu Na Peru weer richting het noorden - Reisverslag uit Puntarenas, Costa Rica van wessel brinkman - WaarBenJij.nu

Na Peru weer richting het noorden

Door: WesselBrinkman01

Blijf op de hoogte en volg wessel

13 November 2010 | Costa Rica, Puntarenas


Hallo daar, hier ben ik weer.
Panama weer achter ons gelaten, met een aantal leuke herinneringen.
Ik vervolg mijn reis naar het zuiden richting Peru, voordat we daar aankomen hebben we twee zeedagen, mooi wat tijd om wat aan mijn takenboek te doen.
De eerste haven waar we aankomen is Trujillo, dit ziet er een beetje uit als een maanlandschap.
Verder liggen er ook een hoop vissersboten, het ziet er een beetje saai uit vanaf het schip, de stad bleek achter de bergen te liggen.
Ik ben hier niet de wal opgegaan en heb alleen wat foto’s gemaakt vanaf het schip, de rest van de dag heb ik wachtgelopen in de machine kamer.
Vanaf Trujillo varen we door naar Callao ( Lima ), hier hebben we twee overnights gehad, drie dagen en twee nachten.
Dit betekent dus dat iedereen de wal op kan, en dat dus ook doet.
De reden dat we drie dagen binnen liggen, is de excursie naar Machu Pichu, het duurt ongelooflijk lang om daar te komen.
Deze excursie is voor bemanningsleden 800 euro, dit is meer dan wat ik in mijn hele contract verdien, dus ik heb hm maar voorbij laten schieten.
Overdag ben ik niet de wal opgegaan vanwege het wachtlopen, wel ben ik met andere bemanningsleden de twee nachten uitgegaan.
We hebben een beetje rondgekeken, verder hebben we gegeten en gedronken in het centrum van Lima, na deze twee nachten was iedereen behoorlijk moe, en waren we blij met een zeedag, voordat we aankwamen in Guayaquil Ecuador.
Dit is een kleine haven in een moerasachtig gebied, er liggen een aantal vrachtschepen in de haven.
Het is een normale kleine haven met wat containers en oude loodsen, de stad ligt verder achter de haven, hier heb ik niets van gezien, want zoals gewoonlijk deze cruise was ik weer aan het werk in de machine kamer.
We vervolgden de reis richting Manta, ook Ecuador, dit was echt een van de kleinste havens waar we gelegen hebben, als je vanaf het schip naar buiten keek had ik een beetje het idee, van is dit het nou.
Vlakbij het schip was wel een groot strand met daar achter de stad, ik heb er even gauw wat foto’s van gemaakt en dat was het, op naar de volgende haven.
Ook nu weer eerst even een zeedag, en weer wat tijd om wat aan school te doen, deze cruise kan ik weliswaar wat minder de wal op, maar toch heb ik het erg naar mijn zin in de machine kamer, ik leer veel en de wacht gaat is zo voorbij.
Het voordeel van deze dagwacht van 12:30 tot 18:30 is dat je vaak het vertrek meemaakt, het is leuk en interessant om te zien hoe de machine kamer klaargemaakt wordt voor vertrek.
Als je het door begint te krijgen, mag je steeds meer zelf doen, en wordt het zo rond een uur voor vertrek aardig rondrennen om alles klaar te maken.
Met name het klaarmaken en starten van de motoren is een spektakel, wanneer de startlucht open gezet wordt, en zo’n Sulzer V16 langzaam in beweging komt geeft dat een machtig gevoel, wanneer men klaar is met startlucht komt de motor op gang en schiet het toerental snel richting de 500 RPM.
Dan nog een paar seconden wachten, een behoorlijke knal en de hele motor gaat even schudden, nu is ze, zoals we dat noemen op het bord gezet.
De diesel levert nu elektriciteit aan de elektromotoren die het schip zijn voortstuwing geven.
Als de motor op het bord staat, wordt ze nog een keer helemaal nagelopen, wanneer alles in orde is kan men beginnen met het opvoeren, de vier turbo’s zullen gaan fluiten wanneer ze bijkomen, nog een keer een zwarte pluim uit de schoorstenen, en buiten weet iedereen ook dat er een motor is bijgezet.
Wanneer de motor loopt en op het bord staat, is het geluid wat er vanaf komt ook weer onbeschrijflijk, die ongelooflijke dreunen die je hoort bij iedere slag, wanneer je naast de motor loopt of staat voel je dit door je hele lichaam echt geweldig !!!!
Wanneer het schip in de haven ligt, staat er altijd een motor te draaien om elektriciteit te leveren.
Als het schip gaat varen zal er minimaal een motor bij moeten om voldoende elektriciteit te leveren voor de voortstuwing.
Het schip heeft als enige binnen de vloot vijf van deze GMT Sulzer V16 motoren aan boord, in totaal bedraagt het vermogen 78000 pk, het geeft het schip een topsnelheid van 26 knopen. Dit maakt haar tot een van de snelste passagiersschepen ter wereld, en de krachtigste binnen de Holland America vloot, het is niet voor niets het vlaggenschip…..
Na het vertrek uit Ecuador, zijn we verder gevaren naar Costa Rica, eerst een zeedag en dan weer voor de kant.
Op de zeedag kreeg ik tijdens mijn wacht ineens een oproep vanuit de controle kamer, ik moest even bellen.
In het begin dacht ik oh niks bijzonders, waarschijnlijk een opdracht die wat te lang is om uit te leggen over de radio.
Het was wat anders, ik kreeg opdracht om mezelf in te schrijven voor een crew tour de volgende dag in Costa Rica.
De tour bestond uit een rondvaart door het regenwoud en het spotten van alligators, ook moest ik nog zoveel mogelijk andere mensen zich laten inschrijven voor de tour omdat nog te weinig plaatsen bezet waren om het door te kunnen laten gaan.
De reden dat het perse door moest gaan was, omdat mijn mentor zich ook had ingeschreven en perse wilde dat het door ging.
Uiteindelijk is alles goed gekomen en is de tour door gegaan.
De volgende dag in Costa Rica was het dus alleen een beetje dagwerk en kon ik eindelijk weer eens de wal op om wat te zien.
Om een uur of een vertrokken we, een busrit van ongeveer een half uur, ook dat is leuk want zo zie je nog eens wat van het land.
Eenmaal aangekomen bij het regenwoud, stapten we aan boord, de cadetten van de machine kamer een paar wtk’s wat cast members, en een tas vol met bier, dat zat wel goed.
Het eerste stuk was door het regenwoud, overal hoorden we vogels en apen, en zo af en toe zagen we al een alligator, het was erg mooi om te zien.
Wel regen gehad, maarja dat hoort erbij in een regenwoud, na het regenwoud kwamen we uit bij de monding van de rivier, hier lag een grote zandplaat.
Op deze zandplaat lagen een paar serieus grote alligators, we zijn hier zo’n 20 min gebleven en hebben een aantal mooie foto’s gemaakt.
Om op tijd terug bij het schip te zijn, zijn we met een aardige snelheid terug de rivier opgevaren richting het regenwoud en de bus.
Af en toe nog wel gestopt als we iets moois tegen kwamen.
De busrit terug was relaxed, op de snelweg heb ik nog wat geslapen, tot we weer terug bij het schip waren.
Officieel had ik nog twee uur wacht, mijn mentor zij al van te voren dat het verboden was om die dag nog in de machine kamer te komen, ik was dus vrij de rest van de middag en avond.
We hebben voor de hut met de cadetten nog wat gedronken, een geslaagde dag.
We naderen het einde van deze cruise en gaan richting Mexico waar ik naar uit kijk.

Ik laat snel weer wat horen, groeten aan iedereen!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

wessel

mijn locatie is nu seattle (usa) en de golf van Alaska. Wij zijn nu op de stille oceaan en bezoeken eilandgroepen (hawaii ed)

Actief sinds 06 Juni 2010
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 20572

Voorgaande reizen:

13 April 2013 - 24 Augustus 2013

Number One, 4th Officer ms Veendam

16 Maart 2012 - 17 Augustus 2012

Stage aan boord van de Eurodam

23 Juli 2010 - 04 Februari 2011

Stage aan boord van de Rotterdam

Landen bezocht: