Ver van huis, het zuiden van de pacific !!! - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van wessel brinkman - WaarBenJij.nu Ver van huis, het zuiden van de pacific !!! - Reisverslag uit Avarua, Cook Eilanden van wessel brinkman - WaarBenJij.nu

Ver van huis, het zuiden van de pacific !!!

Door: WesselBrinkman01

Blijf op de hoogte en volg wessel

07 December 2010 | Cook Eilanden, Avarua

Met mij gaat alles goed, en ik heb het nog steeds erg naar mijn zin aan boord.

Weer vertrokken uit San Diego en onderweg naar Hilo Hawaii, het duut vier dagen voordat we daar zijn, meestal zijn deze zeedagen rustig en is er tijd om aan school te werken.
Na vier rustige zeedagen zijn we aangekomen in Hilo, iedereen was druk bezig in de machinekamer, dus er zijn niet veel bekenden de wal opgegaan.
Zelf ben ik ook aan boord gebleven, daar was het wachtlopen ook een oorzaak van.
Nou is Hilo ook niet de mooiste plaats waar we geweest zijn, dus het is beter om te wachten tot de volgende haven.
Na Hilo zijn we aangekomen in Lahaina Maui, dit is een van de leukste havens waar we komen, we komen om 08:00 aan en blijven tot 23:00, na mijn wacht ben ik met de 1e wtk en een 4e wtk, de wal opgegaan.
We hebben wat rondgekeken en hebben gegeten bij een pizzeria, het terras kijkt uit over de baai, mooi om de Rotterdam helemaal verlicht in de baai te zien liggen.
Alle drie namen we de gok om een medium pizza te bestellen, je bent nog steeds in de USA, dus de pizza’s zijn enorm, geen van ons kreeg hem dan ook op.
Wat over was hebben we maar meegenomen naar het schip en later opgegeten.
Het was een leuke afsluiter na een dag werken.
De volgende dag zijn we aangekomen in Honolulu, ik had gevraagd of ik hier even de wal op kon om mijn verslagen te versturen.
Ik heb twee uurtjes wachtgelopen en ben daarna de wal op gegaan, er werd tegen me gezegd dat ik ook niet meer terug hoefde te komen.
Ik heb mijn verslagen verstuurd en heb verder een beetje rondgekeken in de buurt van het schip.
Het schip vertrok pas om 23:00 uur dus er was tijd genoeg.
Ook ben ik hier de eerste kerstversiering tegen gekomen op de Aloha Tower, toch best vreemd als je met zomerse temperaturen over straat loopt en je komt kerstversiering tegen.
De dagen hierna zijn we doorgevaren naar Nawiliwili en Fanning Island, met een aantal zeedagen tussen door, deze dagen zijn rustig verlopen, normaal gewerkt en af en toe is naar de bar.
Het enige wat veranderd werd, waren mijn werktijden, ik ben van wacht veranderd en loop nu de 6-12 s’avonds.
Ik werk nu van 08:00 tot 12:00 in de dagdienst, hierna ben ik vrij tot 18:30 en loop dan wacht tot 00:30 , het grote voordeel is nu dat ik overal de wal op kan.
De reden dat het veranderd is, is dat er een aantal dingen zijn die alleen tijdens deze wacht gebeuren die ik ook moet leren.
De belangrijkste hiervan is het zogenoemde sutblowen, dit is het schoonblazen van de boilers.
Het schip heeft twee oliegestookte boilers aan boord, zij zorgen voor de stoomvoorzienig aan boord.
Stoom wordt gebruikt voor het verwarmen van de brandstof tanks, als deze niet verwarmd wordt is het te dik om te kunnen verpompen.
Ook wordt het gebruikt als verwarming voor de motoren wanneer deze afstaan.
Omdat de boilers in principe altijd wel bij staan zullen deze gaan vervuilen, er zal roetvorming optreden waardoor de boiler minder goed draait.
Met het sutblowen wordt er lucht en stoom onder hoge druk door de boilers geblazen om de roet van de leidingen te blazen, dit mag alleen s’nachts gebeuren.
De uitstoot die men heeft tijdens het sutblowen, is niet acceptabel meer tijdens daglicht, passagiers zullen gaan klagen ook is er een kans dat er wat deeltjes op het achterdek neerkomen.
Het is leuk en interessant om dit te doen, warm en benauwd is het wel naast zo’n boiler.
Inmiddels zijn we aangekomen bij Rarotonga Cook Islands, dit behoort tot Nieuw Zeeland.
De laatste keer dat we hier waren viel het weer erg tegen, en heb ik niet veel van het eiland gezien.
Dit keer hadden we mooi weer en ben ik met twee andere cadetten en een 2e wtk de wal op gegaan.
We hebben een doos met bier gekocht en hebben het strand opgezocht.
Uiteindelijk daar aangekomen hebben we wat gedronken en gezwommen.
Een leuke middag dus, het enige dat jammer was, was dat we om een uur of vier terug aan boord moeten zijn, we hadden dus maar zo’n drie uur op het eiland.
Wel hebben we ons zeker vermaakt, het is dan ook een prachtig eiland.
Na wat foto’s gemaakt te hebben zijn we weer terug aan boord gegaan.
Aan het eind van de middag zijn we weer vertrokken en hebben we weer koers gezet naar Frans Polynesië, s’avonds ben ik weer op wacht gekomen.

Weer op weg naar Frans Polynesië, ik laat snel weer wat horen en de groeten aan iedereen !!!!







Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

wessel

mijn locatie is nu seattle (usa) en de golf van Alaska. Wij zijn nu op de stille oceaan en bezoeken eilandgroepen (hawaii ed)

Actief sinds 06 Juni 2010
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 20561

Voorgaande reizen:

13 April 2013 - 24 Augustus 2013

Number One, 4th Officer ms Veendam

16 Maart 2012 - 17 Augustus 2012

Stage aan boord van de Eurodam

23 Juli 2010 - 04 Februari 2011

Stage aan boord van de Rotterdam

Landen bezocht: