Laatste week Alaska !!! - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van wessel brinkman - WaarBenJij.nu Laatste week Alaska !!! - Reisverslag uit Seattle, Verenigde Staten van wessel brinkman - WaarBenJij.nu

Laatste week Alaska !!!

Door: WesselBrinkman01

Blijf op de hoogte en volg wessel

13 September 2010 | Verenigde Staten, Seattle

Hallo daar allemaal hoe is het ?

Met mij is alles goed, ik ben vandaag voor het eerst aan het werk gegaan als cadet op de brug.
We zijn nu bezig met onze laatste Alaska Cruise, als we de 18 weer terug zijn in Seattle gaan we naar Vancouver en daarna naar San Diego, voor de Pacific Cruise naar onder andere Hawaï en Frans Polynesië.
Daar kijken we allemaal wel naar uit want het weer begint hier wat minder te worden, het seizoen begint hier aan zijn einde te komen.
De laatste paar dagen in de machine kamer waren leuk, wel had ik de laatste week de wacht van 4-8 s’ochtends in plaats van s’middags, dat is wel even wennen.
Als je de 4-8 s’ochtends heb ben je klaar om een uur of twaalf, en doe je daarna wat schoolwerk, meestal probeerde ik s’middags te slapen maar dat lukt niet altijd ik heb een keer een dag gehad van 04:00 uur tot 21:00 uur, omdat er steeds weer wat dingen tussen kwamen, ik was echt helemaal verrot, ook nog de dag daarna.
Afgelopen week hadden we een iets te doen wat je niet vaak hoopt te doen, het schip heeft 4 zeewaterinlaten ( 2 aan bakboord en twee aan stuurboord ) , die uitkomen op twee tanks, de Crossover zeewatertanks.
Deze tanks liggen in de breedte van het schip en worden gebruikt om het ballast water uit te halen, en voor het koelen van de koelwatersystemen.
Het schip heeft nu 4 maanden in Alaska gezeten, dus de tank zit aardig vol met zeedieren en planten, als we de Pacific Cruises gaan maken komen we in warmer water en gaat alles dood, gaat rotten en laat los, dan kunnen je systemen verstopt raken omdat er van alles is het water drijft.
Misschien raad je het al, we moesten de tank schoonmaken, eerst werd de tank geïsoleerd en daarna leeg gepompt zodat we erin konden.
Ik had die dag nog steeds de 4-8 s’ochtens, dus aan het einde van mijn wacht om 07:30 uur maakt we ons klaar om de tank in te gaan.
In die tank zie je helemaal niks dus moesten we verlichting aanbrengen, als je naar binnen gaat, ga je eerst een meter of 5 via een compleet begroeide trap naar beneden.
Als je daar beneden bent moet je maar een beetje zoeken waar je naartoe moet, want de verlichting, verlicht alleen een beetje je werkplek als je mazzel hebt.
Met ongeveer 15 man gingen we naar benden vanaf twee kanten, iedereen schraapte alle zooi van een compartiment en ging toen naar de volgende, we werkten op deze manier naar elkaar toe.
Als je al die schelpen en planten weghaalt komt er van alles naar beneden, natuurlijk valt het meeste op jezelf en wordt je zeiknat.
Als alles weggehaald was moesten we het oprapen en in emmers naar boven afgeven, iedereen wil er natuurlijk zo snel mogelijk vanaf zijn dus werkte keihard, normaal duurt het zo’n 5 uur, na 3,5 uur waren we klaar.
Als je dan weer boven bent, ben je zeiknat zit je onder de visdeeltjes en andere shit, natuurlijk stink je ook lekker naar de rotte vis.
Met de cadetten die daar ook waren ging ik naar boven om maar even te douchen en schone kleren aan te doen, toen we op het B Deck kwamen, zagen we ineens helemaal niets meer want overal was rook, toen ging een brandalarm af, we hadden een vermoeden dat het een onaangekondigde oefening was, maar wisten het niet zeker vanwege al die rook.
Eenmaal op het A Deck aangekomen moest ik samen met een andere cadet brandslangen uitrollen, ik denk dat we nu zo’n 10 min uit de Crossover waren.
Toen dit klaar was zijn we naar de controle kamer gegaan en kregen we gelukkig te horen dat het een oefening was waar de mensen die in de Crossover gewerkt hebben, vrijstelling voor hebben.
Alleen was het een gecombineerde oefening van brand en abandon ship, ik moest me dus nog wel even melden met reddingsvest bij mijn reddingsvlot, hierna hadden we nog een debriefing over de hele oefening en toen was het klaar om een uur of 11:30.
Ik had honger en ben samen met m’n hutgenoot die precies hetzelfde had nog even wat gaan eten op de kade in Ketchikan.
Hierna eindelijk gaan douchen en schone kleren aangedaan.
Verder is er die cruise niet veel bijzonders meer gebeurd, alleen dan dat ik te horen heb gekregen dat ik naar de brug ga op 12 September, de zeedag na Seattle.
Het was wel even wennen vandaag op de brug want het is compleet anders, in de machine kamer loop je gewoon de hele dag in je overall, op de brug is het s’ochtends in je khaki deck werkzaamheden, met name cheklisten afwerken en alarmen testen, en tijdens je wacht in je blauwe uniform.
Je begint eigenlijk weer helemaal opnieuw want je moet al je kennis weer naar boven zien te halen en toe te kunnen passen op dit schip.
Ik heb vandaag de deckdienst gedaan van 08:00 uur tot 11:30 uur en van 12:00 uur tot 15:00 uur had ik wacht en van 22:00 uur tot 00:00 uur had ik wacht.
De eerste dagen is het nog even puzzelen met de schema’s omdat er vijf cadetten boven zitten, dus je uren kunnen per dag verschillen, na Alaska zal dit veranderen.
Het eerste wat ik nu aan het doen ben is me gewoon oriënteren, het is leuk om te doen maar wel wennen want het is een compleet andere wereld dan die vetput beneden, en na zeven weken ben je dat gewend.
Ik zal binnenkort ook wel een mentor toegewezen krijgen voor op de brug, ook dat zal wel weer een verschil maken.
Ik zal jullie op de hoogte houden over mijn vorderingen, ik heb het nog steeds naar mijn zin, ben af en toe wel moe, maar dat is niet erg.

Ik spreek jullie snel weer en de groeten aan iedereen !!!



  • 13 September 2010 - 09:38

    Manfred:

    hey wessel,

    dat geloof ik graag dat je het naar je zin hebt,ik zal er zeker naar uitkijken als je richting hawai gaat,nu kom je op de brug te staan.dus zul je nog veel meer je ogen uitkijken ,naar het mooie blauwe water en naar die mooie eilanden,ja zo tank schoonmaken geloof ik graag dat het niet zo fijn is,en dat het donker is geloof ik graag,je moet alleen geen last van claustrofobie,heb het zelf meegemaakt toen ik nog bij subtropisch zwemparadijs tropicana werkte ,toen moest ik onder het zwembad in zo tank de filters schoonmaken,is best een beetje eng,alleen die tank stond gedeeltelijk onderwater,en was ook pikke donker,en hadden we van die duiklampen en luchtflessen om.je weet dat er in zo tank met zwemwater ,geen vissen of andere enge beesten in zitten,want het is water met chloor ,eenmaal aangekomen bij de filters zat het vol met haren,en andere troep en slijmerige afval ,sleutels van kastjes en heel veel geld en sieraden,maar ja een ervaring rijker,maar niet voor de tweede keer hervatbaar,dus je stonk naar de afslag van scheveningen (vislucht) toen je uit die tank klom,weet je gelijk wat dat ook weer is ,en soms is het niet ver vandaan die lucht,later kan er eentje naast je liggen die uit zo kanaal stinkt hahahaha

    nou ik wens je verder een goeie trip op de brug ,en probeer ook een beetje uit te rusten,al valt dat soms niet mee,met die verschillende werktijden ,

    ciao manfred.

  • 13 September 2010 - 21:59

    Adrie:

    Hoi Wessel, wat een belevenissen weer! Leuk dat je nu naar de brug gaat even weg van de olie en smeer en netjes in je pak. Ik heb touwens nog geen foto van je gezien in uniform, op een heel kleintje na bij je ouders! Groetjes uit Antwerpen, daar zit ik voor 3 dagen in een hotel om cursus te geven bij SD-WORX.
    Tot het volgende verslag, Adrie

  • 15 September 2010 - 08:30

    Papa:

    grote vriend,
    gefeliciteerd met de afsluiting van je eerste stuk stage. Kun je nu al een oordeel geven over die eerste tijd aan boord.
    Nu inderdaad je oliepak uit en weer een nieuwe periode voor de boeg.
    Ik hoop dat je hier ook veel plezier en gezelligheid treft.
    Hoe gaat het met je stageboek? ik las dat je weer een nieuwe mentor krijgt, betekent dit dat je iedere keer een nieuwe krijgt, of komt dit door je verplaatsing naar de brug.
    Lijkt mij trouwens wel griezelig hoor in zo'n tank, krijg ik van die gedachten aan die ene speelfilm...hoe heet die ook al weer.
    Maar goed het is weer gedaan en het is goed geggaan.
    Hoe kom je tegenwoordig je dagen door, bv als je geen dienst hebt. misschien kun je dat eeens wat verder uit de doeken doen...
    Goed hier in holland gaat alles redelijk zijn gangetje, nog steeds geen kabinet, slecht tot zeer slecht weer, de eerste reclames verschijnen op tv waar weer schaatsers inzitten, de pepernoten liggen alweer in de winkels, ouderavond bij niels op school enz enz. niels gaat trouwens volgende week 3 dagen op kennismakingskamp (wel wat vreemd want hij zit al twee jaar bij diezelfde kids) maar goed...
    Over de renovatie van de flat horen we bijna niets meer, maar goed het zal wel in orde komen.
    Oke wij kijken uit naar je volgende stuk en tot die tijd, behouden vaart en de kerst komt eraan. (geintje)
    Niels, Mamma en Pappa

  • 16 September 2010 - 20:58

    Jos:

    Hoi Wessel. Best afwisselend zo, met ook een hoop gekke klussen waar je als niet-zeerot helemaal nooit van gehoord hebt. En dan al die vis en zeewier van je tenen tot je oren... Dat zal daar eenmaal buiten best wel koud zijn gezien het seizoen en met de besneeuwde bergen op het land en ijsbergen om je heen. Als je naar het zuiden gaat afzakken zal dat een heel stuk aangenamer worden denk ik. Ik heb wel eens in een machinekamer gestaan(de Tiedeman geloof ik, onderzoeksvaartuig van de marine een paar jaar terug). Lawaaiige boel en erg warm. En dan beweerden ze nog dat die motor heel erg stil was. Wel bijzonder maar inderdaad heel anders dan op de brug en omstreken. Heel andere sfeer ook denk ik. En dan eens zien of je al die theorie nu echt in de praktijk kan brengen, want daar heb je het toch voor geleerd. Dan komt nu eindelijk de beloning moet je maar denken. Die brand en andere oefeningen zal zeker nog wel vaker gebeuren, hou daar maar rekening mee. Lukt het met het maken van verslagen!??? Niet laten liggen want dan wordt het alleen maar meer. Het opschrijven is ook best goed om te doen, een stukje reflectie, kan je alles nog eens overdenken en zelf nagaan wat je geleerd hebt en wat er beter zou kunnen. Best nuttig. Af en toe goed uitrusten en ff niks doen. Veel plezier daar, groeten, Jos

  • 25 September 2010 - 11:48

    Marc:

    hoi wessel hoe is het
    wij liggen nu in antwerpen een weekend te wachten op graan.
    leuk verhaal,het lijkt me toch wel leuk op een cruise schip.
    er staat hier in antwerpen een brommer te koop zal ik hem meenemen zodat we de motor in die alfa kunnen bouwen,heeft die nog ook eens pk!!!
    hahaha

    gegroet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

wessel

mijn locatie is nu seattle (usa) en de golf van Alaska. Wij zijn nu op de stille oceaan en bezoeken eilandgroepen (hawaii ed)

Actief sinds 06 Juni 2010
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 20571

Voorgaande reizen:

13 April 2013 - 24 Augustus 2013

Number One, 4th Officer ms Veendam

16 Maart 2012 - 17 Augustus 2012

Stage aan boord van de Eurodam

23 Juli 2010 - 04 Februari 2011

Stage aan boord van de Rotterdam

Landen bezocht: